مديريت دانش و بررسی تعاریف گوناگون و انواع آن

مطالب دیگر:
🔥دانلود پاورپوینت نیایش آب 77 اسلاید PPT🔥دانلود پاورپوینت هوش های چندگانه 23 اسلاید🔥دانلود پاورپوینت ویژگی های مدیریت کارآفرینی 106 اسلاید🔥دانلود پاورپوینت یک حافظه ثانوی باند مغناطیسی 13 اسلاید🔥دانلود پاورپوینت یک حافظه ثانوی دیسک نوری 12 اسلاید🔥پاورپوینت مسجدالاقصی یا قبه الصخره🔥پاورپوینت فرودگاه🔥جزوه آموزش اقتصاد کلان رشته حسابداری🔥پاورپوینت تداوم فعالیت در حسابداری و اثبات آن در حسابرسی و بررسی تحلیلی نسبت های مالی🔥دانلود پاورپوینت مقایسه کارایی چند حلال آلی در استخراج پلی فنولها از عصاره هسته انگور🔥دانلود پاورپوینت تمرینات معماری 2 مرکز آرونوف🔥دانلود پاورپوینت جمعیت🔥دانلود پاورپوینت HSE شرکت گاز دوره آموزشی - مروری بر مدیریت پسماند در شرکت ملی گاز🔥دانلود پاورپوینت دبی سنج الکترومغناطیسی و مافوق صوت Electromagnetic Flowmeter🔥بررسی عملی بودن، اعتبار، روایی و نرم یابی پرسشنامه مدیریت زمان🔥دانلود پاورپوینت پخش سیلاب🔥دانلود پاورپوینت Lab organic chemistry 2🔥دانلود پاورپوینت راه های شریانی درجه 1🔥طرح توجیهی تولید بلوکهای سیمانی🔥دانلود پاورپوینت باغ شازده ماهان کرمان🔥دانلود پاورپوینت تایپ كتاب حقوق🔥دانلود پاورپوینت تفسیر آیات 61توبه ،8عنکبوت و 92یوسف🔥دانلود پاورپوینت درمورد چاپگر🔥روش تحقیق صنعت جهانگردی🔥دانلود پاورپوینت انواع و طبقه بندی هتل از نظر عملکرد و معرفی فضا
مديريت دانش و بررسی تعاریف گوناگون و انواع آن|30010063|qyv
در این پست قصد معرفی فایل مديريت دانش و بررسی تعاریف گوناگون و انواع آن را داریم با ما همراه باشید.

مدیریت دانش، مدیریت دانایی یا مدیریت اندوخته‌های علمی (Knowledge management KM) در دسترس قرار دادن نظام‌مند اطلاعات و اندوخته‌های علمی است، به گونه‌ای که به هنگام نیاز در اختیار افرادی که نیازمند آنها هستند، قرار گیرند تا آنها بتوانند کار روزمره خود را با بازدهی بیشتر و موثرتر انجام دهند. برنامه اجرایی مدیریت اندوخته‌های علمی بر این سه جزء اصلی بنا می‌شود:



1.افرادی که تولیدکننده و یا مصرف‌ کننده این اندوخته‌ها هستند،



2.فرآیندهایی که این اندوخته‌ها را مدیریت می‌کنند،



3.ابزار و تمهیداتی که دسترسی به این سرمایه‌های علمی را آسان می‌کنند.



در زبان فارسی تا به حال اصطلاح «مدیریت دانش» برای Knowledge Management متداول بوده‌ است. در زبان انگلیسی اما تفاوت بسیاری بین Science و Knowledge وجود دارد. Knowledge به تمامی آگاهی‌های بشر به طور کل اطلاق می‌شود در حالیکه Science به فرآيند توليد دانش اطلاق می‌شود.[نیازمند منبع] دانش نرم (هنوز) قابل بیان، ساختاردهی، نمایش و مدیریت نیست. تنها دانش سخت را یا دانسته‌های خاص و یا اندوخته‌های علمی را می‌توان مدیریت کرد.



در این متن، به جای استفاده از واژه دانش در مقابل Knowledge، گاهی از واژه دانایی استفاده شده‌است. این در حالی‌ست که واژه دانایی معانی خاص خودش را در حوزه‌های گوناگون دیگر همچون فلسفه، روانشناسی و جامعه‌شناسی نیز داراست. ازآنجا که تحقیقات کاربردی در حوزه مدیریت دانایی نسبتاً جدید است، در این خصوص تعریف خاص و دقیقی که مورد اجماع اکثریت محققین قرار گیرد، هنوز وجود ندارد. آنچه مسلّم است آن که می‌توان با بررسی تعاریف گوناگون، ابعاد و مصادیق این امر را بیشتر شناخت و آن را بهتر به کار گرفت.



تعاریف گوناگون



برای تعریف دانایی باید چندین واژه تعریف شود. ابتدا از داده‌ها صحبت می‌کنیم. داده‌ها منبع حیاتی به شمار می‌روند که با بهره‌برداری صحیح از آنها می‌توان داده‌ها را به اطلاعات بامعنی تبدیل نمود. بدین ترتیب اطلاعات می‌توانند به دانایی و در نتیجه حکمت تبدیل شوند. در واقع اطلاعات، دانایی و حکمت، بیش از مجموعه‌های فوق هستند و به نوعی کل‌ آنها از هم اجزایی اجزا تشکیل می‌شوند، نه جمع جبری اجزا.



داده‌ها نقاط بی معنی در فضا و زمان هستند که هیچگونه اشاره‌ای به فضا و زمان ندارند. داده‌ها شبیه رویداد حرف یا کلمه‌ای خارج از زمینه (بدون رابطه) می‌باشند. دانایی مجموعه‌ای از شناخت‌ها و مهارت‌های لازم برای حل مسئله‌است، لذا اگر اطلاعاتی که در دست است بتواند مشکلی را حل کند می‌توان گفت دانایی وجود دارد. ضمن اینکه دانایی باید امکان تبدیل به دستورالعمل اجرائی و عملی شدن را داشته باشد.



تعریف دانایی سازمانی



1.دانایی سازمانی، اجتماعی از سرمایه‌های متمرکز انسانی، سرمایه‌های استعدادهای فکری و سرمایه‌های ساختار می‌باشد. (بروکینگ)



2.دانایی سازمانی، به اطلاعات پردازش‌ شده و جاسازی شده از جریانات عادی و مراحلی که قابلیت اقدام دارند و نیز دانایی به دست آمده به وسیله سیستم‌های سازمانی، مراحل، تولیدات، قوانین و فرهنگ اطلاق می‌گردد.